A Martyrs Faith in a Faithless World

29.09.2019
Tellef A. Granås
Bokanmeldelser Korsteologi Lutherdom Lov og evangelium

Bryan Wolfmueller er pastor i den lutherske Missouri synoden (LCMS), men han har siden sist bok jeg anbefalte tatt imot kallet fra en menighet i Austin, Texas. Der tjener han i to kirker, St. Paul Lutheran Church og Jesus Lutheran Church of the Deaf. Dette er hans andre bokutgivelse fra Concordia Publishing House (CPH).

A Martyrs Faith in a Faithless World

Se:

BW er fortsatt svært aktiv på sosiale medier, der han formidler klassisk luthersk tro i flere kanaler. - Lov og Evangelium inn i hvert øre.

I sommer var pastoren gjest på konferansen Corpus Christi som ble holdt i Gøteborg. Her fikk Skandinavere og andre europeere oppleve den engasjerende taleren flere ganger. Jeg har kun hørt BW fra podkaster (Table talks, Issues etc, Cross Defence) og Youtube, men jeg har likevel hatt en viss forventning til hans nyeste bok, A Martyrs Faith in a Faithless World, siden hans forrige bok gjorde så sterkt inntrykk på meg.

Denne boken er egentlig en gave til hans eldste datter som startet universitetsstudier i år. I boken hevder BW at kristne trenger helter, som David og Paulus som minner oss om at Herren kan tilgi mord, ekteskapsbrudd og forfølgelse av kristne. Og som Moses og Matteus som minner oss om at Gud oppreiser menn og kvinner til å lære og velsigne oss. Og kristne trenger helter som ber og tjener, og som lider med tålmodighet. Kristne trenger helter som dør.

På første blad siterer Wolfmueller Paulus i 2. Tim. 4, 6 – 8 og gjør dette om til en bønn for den som leser. La det bli slik at vi på slutten av vårt liv kan si at vi har stridd den gode strid, fullendt løpet og bevart troen.

Det er lignelsen om såmannen som ligger i bakgrunnen for boken. Hvordan Ordet alltid møter motstand hos mennesker, og at Ordet må bli plantet i oss og at vi trenger å høre det sammme om igjen og om igjen, at Jesus elsker oss – at Gud har dødd for oss – at Skaperen er vår redningsmann og venn – at Han nå lever i oss, og at vi skal leve med Ham for evig. 

En av delene i boken handler om åndelig krigføring. I lignelsen om såmannen er det djevelen som er fuglene som kommer og spiser opp ordet. I denne delen henviser Wolfmueller oss til åndelige sannheter som det kan være godt å bli minnet om. Om hvordan djevelen benytter løgn som middel for å så tvil hos den kristne. Om hvor den åndelige krigføringen står, og hvordan djevelen angriper med løgn de tre sammenhengene vi kristne står i, nemlig øvrigheten, kirken og familien. Vi trøstes med hvordan hvordan Guds ord er vårt eneste våpen, og her bruker BW bildet om Guds fulle rustning (Ef. 6).

Boken fungerer godt som en andaktsbok, for den består av korte og innholdsrike kapitler. Boken er preget av korsteologi, den maler et realistisk bilde av det livet vi kristne kan forevente med tanke på fristelser, prøvelser og lidelser. Det er ingen dans på roser å være kristen, og det er nettopp dette BW forbereder de som leser boken på. Men det er litt som å anmelde en bok av Rosenius, det gjør både godt og vondt å lese. Loven møter oss i sin strengeste klarhet og Evangeliet kommer til oss med sin søteste trøst.

Martyrene innleder hver sin del av boken. Det er fem av dem på ca to sider hver. Tårene presser på i øynene hver gang man leser historiene deres. Det høres så vondt ut det de går gjennom, men Agatha spesielt bare hopper av glede som om hun var på vei til en dans, men egentlig var hun på vei til sin egen henrettelse. Og Romanus som ble skamfert på verste vis priser Gud fordi han har fått så mange flere munner å prise Herren med. Om det er legender eller sanne historier er ikke opp til meg å bedømme, fortellingene tjener til sin hensikt, vi får helter å se opp til!

Martyrene minner oss om at djevelen ikke kan gjøre oss noe. Martyrene minner oss om at døden er ikke noe å frykte. Disse kristne oppmuntrer oss til å fullføre løpet vårt, de minner oss om hva – eller enda bedre, om hvem det er som venter på oss ved målstreken: Jesus.

Jeg anbefaler gjerne denne boken. Den er skrevet på engelsk, men den er likevel lettlest. Den kan kjøpes via CPH sine hjemmesider Der ligger den som bestselger innenfor luthersk teologi. Der kan man også velge Kindle (digital) utgaven.

“A Martyrs Faith in a Faithless World”

Av: Bryan Wolfmueller

Forlag: Concordia Publishing House

Antall sider: 202