Å være døpt forplikter

11.04.2005
Sigurd A. Svendsen
(Ressurser)

FBB-nytt: LEDER

Nr. 1, Mai 1995, 32. årgang


Sokneprest Sigurd A. Svendsen:

Å være døpt forplikter.


"Da vår Herre Jesus Kristus sa: gjør bot, ville han at hele livet skulle være en bot."

Dette er reformasjonens første og grunnleggende tema. Den innledet Martin Luthers berømte teser, som han spikret opp på kirkedøren i Wittenberg. FBB vil være med og minne vårt folk og vår kirke om boten og omvendelsen. I foreningens virksomhetsplan for de kommende år er dette uttrykt slik:

"For at det skal bli sann fornyelse av kirken, er boten uomgjengelig nødvendig. FBB vil være med og minne om og holde frem omvendelsen tilbake til Guds ord der dette ord i liv og lære blir forlatt."

Med dette står vi på trygg bibelsk grunn. Profetene talte til bot og omvendelse i gammeltestamentlig tid også. Profeten Jeremia roper til folket at det skal omvende seg og på vegne av folket roper han til Gud om at Han må omvende folket. "Omvend meg, Herre, så jeg blir omvendt. Frels meg, Herre, så jeg blir frelst. Leg meg, så jeg blir legt" (se Jer 17,4; 31,18). Uten Gud kan ingen omvende seg. Nå er det tid for omvendelse. Israelsfolket står faretruende nær frafallet. Katastrofen truer. Allerede har folket begynt åspise av frafallets bitre frukter. Det er stor nød i landet.

Formaning og bønn til alle tider

Frafallets mulighet truer alltid Guds folk her på jorden. Slik var det da. Slik er det nå. Djevelen går fortsatt omkring som en rasende løve for å sluke dem han kan. Kampen er fortsatt hård mot makter og myndigheter i himmelrommet. Selv når han har forkledd seg som en lysets engel, så ser vi sporene etter ham i alt det onde han steller i stand blant menneskene.

Det norske folk og Den norske kirke er ennå nokså identiske. Det norske folk er et døpt folk og dermed et folk som på særskilt måte har stilt seg inn i Guds nærhet. Slik som Israelsfolket var forpliktet på Sinaipakten med Gud, og bar omskjærelsen som paktstegn, er det norske folk forpliktet på dåpens pakt med Gud og bærer dåpens vann som tegn på pakten.

Jesus selv har lovet å være vår Gud og våre barns Gud og lovet å være med alle dager gjennom livet. Vi ble døpt til å vandre på omvendelsens vei hele livet og tro på Jesus Kristus. Det skjer ved at den gamle Adam i oss druknes ved daglig anger og bot og dør med alle synder og laster, som Katekismen lærte oss det.

Frafall truer

Satan hviler ikke et sekund. Han har det travelt før Kristus kommer igjen. I sine krampetrekninger steller han til ufattelig mye ondt for å føre mennesker bort fra dåpens nåde. Han har et brohode i menneskets natur. Den onde lyst i våre hjerter er på fiendens parti. Han lykkes altfor godt. Tenk på alle oppløste hjem på grunn av utroskapen mellom ektefeller. Tenk på hva barna lider fordi mor og far ikke lenger kan elske hverandre og ikke vil tilgi hverandre. Norge har en av verdens høyeste selvmordsstatistikker, også blant barn. Abortlov og partnerskapslov roper høyt om frafallet fra Guds lov.

Det er nød i kirken. Det er uår i landet. Det er tid for omvendelse, bot og fornyelse.

Korset brenner

I tusen år har korset stått trygt plantet i det norske folk. Det skal feires med stor festivitas dette året. Uansett menneskers forhold til Kristus har kirkene fått stå i fred. Den kristne kirke er grunnleggende del av den norske kultur. Kirkehuset har fått stå der som symbol i hvert fall. Nå er det slutt. Kirken og korset brenner. Ekstremister har oppfanget signalene fra folket. Kunne det være slik at folkets store likegyldighet overfor den kristne tro er en bakgrunn for satanistenes kirkebranner? Det siste året brant seks kirker. I løpet av de siste tjue årene har det brent én kirke i året. Den kristne kirke er bare interessant for mange fordi den danner ramme omkring folkets egenproduserte trosdogmer. I det Bibel og bekjennelse skal være definisjonsgrunnlag for troen, vil man ikke være med.

Det er tid for bønn og bot og tårer. Tusenårs jubileet for kirken i Norge må bli et jubileum i botens og angerens tegn. Det gjelder alle som profetene lærte oss. Vi er alle skyldige. Vi har ikke æret Kristi navn som vi skulle. Vi har brutt med vår del av dåpspakten. Tilgi oss for Jesu skyld! "Gjør bot!" Hva betyr det? Bekjennelsen svarer slik i artikkel 12 av Augustana:

"Boten er sammensatt av to deler: Den ene er angeren eller den redsel som jages inn i samvittigheten når synden blir kjent. Den andre er troen som kommer av evangeliet eller avløsningen, som stoler på at syndene forlates for Kristi skyld, og trøster samvittigheten og frir den fra redselen. Deretter bør det følge gode gjerninger som er botens frukter."