Aktuell veiledning for unge kristne

13.09.2005
Johannes og Miriam Kleppa
(Ressurser)

Aktuell veiledning for unge kristne

 

For over tyve år siden utga Einar Solli boken «Derfor glipper det, Ståle». Denne ble godt mottatt og kom i flere opplag. Nå har Solli oppdatert denne boken og lagt til et nytt avsnitt som særlig går på spørsmålsstillinger som er aktuelle i tiden. Selv om forfatteren har bakgrunn fra Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag og Norsk Lærerakademi, er det imponerende at han som 80-åring makter å skrive på en måte som gjør det aktuelt for ungdom. Det betyr vel at det faktisk er de samme åndelige problemstillinger som er aktuelle for kristne i alle aldersgrupper, bare med litt ulik innfallsvinkel.

 

Vi er far (52 år) og datter (20 år) som har lest og melder boken i lag. Vi synes begge boken både er aktuell etter sitt innhold og er skrevet på en slik måte at stoffet engasjerer og er lett å tilegne seg. Samtidig som boken har sin styrke i at den er aktuell, har den sin styrke i at den er sterkt bibelsk orientert. Slik gir boken praktisk og aktuell hjelp på solid bibelsk grunn. Solli har alltid vært sterkt opptatt av forholdet mellom det gamle og det nye mennesket i en kristen, og med det av den teologiske satsen som sier at den kristne er «samtidig synder og rettferdig». Det preger i sterk grad denne framstillingen.

 

Boken har sin pedagogiske styrke i at vi følger Kristian, som har blittt en kristen. Han møter ulike problemstillinger i livet og han engasjerer seg som kristen, men han går seg til tider inn i blindgater. Dette fører han inn i samtale om åndelige spørsmål, og gjennom disse samtalene gir boken åndelig og sjelesørgerisk veiledning. Vi møter ulike kristendomsoppfatninger og disse blir korrigerte ut fra Guds ord, og kristen erfaring. Det er en styrke at Bibelen ofte blir direkte sitert. Det gjør det også lettere å arbeide videre med spørsmålene.

 

De problemstillingene Kristian møter og de tankene han gjør seg, vil svært mange kjenne seg igjenn i - faktisk om en er ung eller gammel. Den første delen går i stor grad på selve kristenlivet eller troen, altså tidløse spørsmål. Den andre delen går på dagsaktuelle spørsmål som gjelder bibelsynet, etikken, karismatikken og andre spørsmål som er oppe i tiden og som ofte diskuteres. Alt oppleves aktuelt, og veiledningen som blir gitt, er lettfattelig og bibelsk.

 

Vi tror mange vil ha glede og nytte av denne bok - særlig unge fra 15-16-årsalderen og oppover, men også voksne kristne. Boken må dessuten være fin å bruke i bibelgrupper for unge, selv om det ikke er laget studieplan.

 

Boken anbefales på det varmeste, både ut fra dens teologiske innhold, dens aktualitet og dens pedagogiske from. Den som enda ikke har ordnet med julepresang til en ung kristen, får med dette et tips!

 

Johannes Kleppa

Miriam Kleppa