I Luther forlags utgivelse av Philip Yanceys "Dissapointment with God" fra 1988 går den kjente og populære forfatteren tett innpå lidelsens problem gjennom spørsmålene: Er Gud urettferdig? Hvorfor tier Gud? Hvorfor skjuler han seg?
Boken er delt i 2 deler hvor den første forsøker å belyse spørsmålene med utgangspunkt i Bibelen. Etter en innledning hvor spørsmålene konkretiseres ved hjelp av flere konkrete eksempler på mennesker som er skuffet over Gud, belyses spørsmålene trinitarisk, i 3 deler, med en egen del for Faderen, Sønnen og Ånden. Spørsmålet som ligger i bunnen er "Hvordan føles det å være Gud?" Altså vil bokens første del forsøke å belyse de 3 vanskelige spørsmålene så å si sett fra Guds perspektiv.
Bokens andre del er en praktisk, eksistensiell konkretisering av spørsmålene, sett i lys av dens første del. Altså er synsvinkelen menneskets. Her kommer vi igjen tett på livet til mennesker som er skuffet over Gud. Jobs bok fungerer her som Bibelens eksempel på de vanskelig spørsmålene sett fra menneskets synsvinkel.
Bokens styrke er motet, ærligheten og nærheten til den lidendes spørsmål til Gud. Her kan alle kjenne seg igjen, og særlig de som selv kjenner på en sterk skuffelse over Gud kan finne trøst i å lese om sine egne spørsmål, og ved å lese om andre som har gjennomgått smertefulle tider.
Boken uttrykker også en god tillit til at vi i Guds ord faktisk møter Gud slik han er, og at vi i Bibelen vil bli bedre kjent med Gud og forstå noe mer av vårt forhold til han. Guds åpenbaring møter i denne boken menneskelig erfaring på en måte som gjør det tydelig hva som er objektivt og hva som er subjektivt.
Dette er i sin kjerne en narrativ bok. Her er det fortelleren som ut av nåtidige og Bibelske fortellinger finner svar på de vanskelige spørsmål. Boken er et godt eksempel på narrativ teologi, med denne teologiens styrker og svakheter. Styrken er muligheten for gjenkjennelse i og nærhet til Bibeltekstene. Svakheten er at konklusjonene og svarene ikke står i stil med spørsmålene.
Bokens deskriptive innhold er klart av høyere kvalitet enn det normative. Min opplevelse ble derfor at bokens svar, for Yancey ønsker å svare, blir nærmest banalt, ikke minst i forhold til dens deskriptive styrke. Konklusjonen blir: Vi har valget om vi vil leve som om Gud eksisterer eller ikke. Svaret blir: Du må tro! Vår trofasthet er det alt står og faller med uansett hvor skuffet vi er over Gud. Dette bør tenne flere røde lamper for bevisste Lutheranere. Gud som skaperen av tro i den som ikke kan velge å tro er her helt fraværende. I stedet for Guds ord forkynt til tro får vi her argumenter for å velge Gud.
Jeg har også opplevd å bli skuffet over Gud i mitt liv, men hva denne boken hadde å si meg om temaet var også en stor skuffelse. Les heller Leif Andersens "Gud, hvorfor sover du?"
2 Tim 2, 11 - 13: "Dette er et troverdig ord: For døde vi med ham, skal vi også leve med ham. Holder vi ut, skal vi også herske med ham. Fornekter vi, skal han fornekte oss. Er vi troløse, så er han trofast, for han kan ikke fornekte seg selv."