N.F.S. Grundtvig i översättning av Carl Axel Aurelius: Den kristna trons grund
131 sider
Arcus
Man behöver bara lära känna Danmark helt litet för att märka att där finns en stark frihetskänsla. Varför har det blivit så? En förklaring heter N.F.S Grundtvig. Ett av hans nyckelord är detta: ”Frie må vi vaere for at leve.” Och Grundtvig kunde röra vid sitt folks hjärta, när han bejakade Danmark och det danska: ”En kristen i Danmark er en dansk kristen.”
Naturligtvis är det mer än så, som gjort Grundtvig betydelsefull. En syntes av hans tänkande ger Carl Axel Aurelius med den nya boken Den kristna trons grund (Arcus). Det rör sig om ett urval ur en av Grundtvigs viktigaste skrifter. Aurelius skriver: ”Grundtvigs vision kan sägas bestå i att kristendomen inte först och främst vilar på Bibeln, utan att den skall sökas i församlingen, där den uppståndne Frälsaren är 'lyslevende' närvarande i sitt livgivande Ord vid dopet och nattvarden.” Det är den gudstjänstfirande församlingen det handlar om, den gemenskap som hålls samman av Andens verk. Det är där man kan förstå Bibeln, lagd på altaret, som Grundtvig säger. I trosbekännelsens ord i den levande församlingen lever Bibeln, Grundtvig kan säga att apostlarna inte lagt trons grundval i en bok utan i en levande församling. Vad själen är i kroppen, det är den Helige Ande i församlingen, d.v.s. den gudstjänstfirande församlingen. Just denna gudstjänstfirande församling, som i en del folkkyrkliga sammanhang endast är en bland många aktiviteter, utgör för Grundtvig själva kärnan i Kyrkans identitet. Det är nämligen där – just där – som den stora förvandlingen sker: Människor pånyttföds som Guds barn. Man kan här tänka på Wilhelm Stählins ord: ”Bibeln handlar o en enda sak – den gamla, skadade skapelsens förvandling till den nya, friska.” Och denna förvandling sker i den gudstjänstfirande församlingen, genom Andens verk i dopet och nattvarden. Grundtvig säger om Bibeln: ”Den lilla boken är mig personligen kär redan från barndomen och från mina första år som präst. Men den kan aldrig ersätta församlingens levande och enda giltiga vittnesbörd.” Detta vittnesbörd är ”det gemensamma, levande och hörbara, livslevande vittnesbördet vid dopet och nattvarden.” Annorlunda uttryckt, det handlar om Bibelns ord i verksamhet, som en levande, förvandlande kraft, där den uppståndne Frälsaren själv är närvarande och aktiv.
Grundtvigs språk är särpräglat, och Carl Axel Aurelius har lagt ner möda på att återge det. Som språklig konsult har han haft poeten Marie Tonkin.
Christian Braw
(Tidligere publisert i Svensk Pastoraltidskrift)