Hilsen til menighetene i Larvik

13.04.2005
Asle Dingstad
(Ressurser)

FBB-nytt:

Nr. 4, Des. 1998, 35. årgang


I anledning prost Asle Dingstads permisjon:

Hilsen til menighetene i Larvik.


Kjære menighet!

Som dere vel vet, er dette siste gudstjeneste jeg forretter i denne kirke før jeg går ut i to års permisjon. Dere som kjenner kirkesituasjonen, vet også at det er uvisst om jeg kommer tilbake. Fremtiden kjenner vi ikke, men vi tror at den ligger i Guds hånd.

Jeg vet at det er mange som ikke forstår hvorfor jeg har gjort det jeg har gjort. Jeg vil heller ikke bruke denne anledning til å forsvare det.

Jeg vil bare si dette, at det som jeg har gjort, har jeg gjort for menighetenes skyld, for dem som jeg en gang fikk ansvar for å veilede på Ordets grunn. Jeg har ikke handlet i egen interesse, jeg har ingen egen kamp å kjempe. Hvis det ikke er for Kirkens og menighetenes skyld, har jeg ingen sak.

For å understreke alvoret i situasjonen, har jeg satt handling bak ord, fordi Bibelens ord er å forstå som handlingsord. Bibelen ber oss om å gjøre det vi sier. Jeg har gjort det i visshet om at jeg med det har blitt et motsigelsens tegn, ikke bare i byen, men også i menighetene her. Jeg røper sikkert ingen hemmelighet når jeg sier at dette har vært tungt og vanskelig.

For meg synes alternativene å være klare:

Enten er spørsmålet om homofil sex og homofilt samliv et adiaforon, et spørsmål som Bibelen taler uklart om og som Kirken dermed kan ha forskjellig syn på uten å splittes. Da har jeg handlet både ukristelig og ukjærlig. Da er det min handling som er kirkesplittende og jeg har sviktet dere. Dette ansvaret bærer jeg med frykt og beven.

Eller så er det også slik at Bibelen taler klart i dette spørsmålet, og fastholder at homofil sex og homofilt samliv er synd og dermed noe som diskvalifiserer for Guds rike, med mindre den erkjennes og bekjennes og motstås med Guds nåde og kraft. Da har jeg handlet rett utfra det hellige ansvar som Kirken har pålagt meg i ordinasjonen. For Kirken kan ikke si at noe er synd og ikke synd på samme tid. Da fører vi mennesker som Gud elsker, vill og hindrer dem i å bli frelst ved å komme til sannhets erkjennelse. Da bærer vi et stort ansvar. Vi kan ikke bruke den treenige Guds navn både til å velsigne en handling og til å tilgi den. Da ligger huset i strid med seg selv. Og vi vet hva Mesteren sier om den saken. Dette er alvoret i det som nå skjer, og det er dette jeg i all skrøpelighet har prøvd å si fra om.

Jeg har kastet loddet. Nå må den enkelte og menighetene selv velge. Ikke primært mellom mennesker. Men mellom sannhet og løgn, mellom det som bygger Guds menighet og det som bryter ned. Guds ord advarer oss mot å halte til begge sider.

Må Gud tilgi oss og miskunne seg over oss alle!

Herren velsigne og bevare menighetene i Larvik!


Prost Asle Dingstad,

Fjellheimvn.42,

3269 Larvik.

Tel: 33 11 62 50