- Ikke sin egen skaper

06.12.2012
Aktuelt

- Mennesket er ikke sin egen skaper. Vi er skapt av Gud og får vår verdi fra ham, sa forlagssjef Asle Dingstad under temamøtet om "Livsrett og menneskeverd".

MENNESKEVERD: Asle Dingstad, forlagssjef og prest talte om betydningen av menneskeverdet på et temamøte i FBB-Østfold. FOTO: BOE JOHANNES HERMANSEN

- Mennesket er ikke sin egen skaper. Vi er skapt av Gud og får vår verdi fra ham, sa forlagssjef Asle Dingstad under temamøtet om "Livsrett og menneskeverd".

Møtet ble holdt i Missingmyra bedehus, i regi av Østfoldavdelingen av For Bibel og bekjennelse (FBB).

- Vårt kall er å vitne om menneskets uendelige verdi, slik blant annet Salme 139 forkynner det, sa Dingstad, som har vært mangeårig styreleder i organisasjonen ”Livsrett og menneskeverd”.

Dingstad pekte på at synet på menneskeverdet fører oss inn i inkarnasjonen. - Gud forenet seg med ethvert menneske ved Jesu fødsel. Derfor hører menneskets verdi sammen med evangeliet, slik at det er en integrert del av det glade budskap.

- Å svikte mennesket er derfor å svikte Gud, mens det å elske Gud innebærer å elske sine medmennesker.

Utviklingstrekk

Han fremholdt at når gudsrelasjonen blir borte, fører dette til at sinnet formørkes, slik som apostelen Paulus viser det i Romerbrevet kapittel 1.

I dag er det spesielt tre utviklingstrekk som er tydelige for denne situasjonen. Det første er individualismen, hvor mennesket selv bestemmer og er sin egen dommer, i stedet for Gud. Det andre er utilitarismen, som innebærer at mennesker gjør det som i et snevert perspektiv fremtrer som nyttig. Og det tredje trekk er hedonismen, hvor lysten og nytelsen settes i høysetet.

- Dette medfører at mennesker taper evnen til å skjelne mellom godt og vondt, sa Dingstad og pekte på aktuelle eksempler hvor menneskers tilfredsstillelse settes foran gode ordninger for menneskers samliv, og barn blir handelsvare.

- I stedet for å arbeide for naturen, arbeides det mot naturen, la Dingstad til.

Han tok også opp abortlovens følger. - Det som skulle vært menneskets tryggeste sted, der trues menneskene på livet på grunn av en lov som tillater at små mennesker tas av dage.

Kirkens oppgave

Dingstad spurte hva som er den kristne kirkes oppgave i denne situasjonen og pekte på tre forhold:

- For det første er kirkens oppgave å kalle mennesker til bot. Unnfallenhet og taushet, både hos biskoper, prester og lekfolk, er blant årsakene til at situasjonen er slik som den har blitt.

- For det andre må vi våge å fornye forkynnelsen. Evangeliet handler ikke bare om du og jeg, men har med menneskeverdet å gjøre, i alle situasjoner. Under all forkynnelse må det ligge en hellig forpliktelse på Guds bud og vilje.

- For det tredje må vi lete etter lyspunktene og kjempe mot svartmalingen. Vi må tenne lys i stedet for å forbanne mørket, se de positive ting og oppmuntre mennesker, grupper og miljøer som minner oss om livets hellighet og ukrenkelighet.

Følge Kristus

- Å være disippel er å følge Kristus i tro og lydighet, uansett lover, kultur og trender. Å være kristen er ingen hobby eller fritidsinteresse, men det dreier seg om livet selv. Om å gi seg selv, om nødvendig sitt eget liv. Det er ikke noe jeg selv velger, men det har med lydighet å gjøre, avsluttet Asle Dingstad.