Kirken og de homofile

11.04.2005
Ukjent forfatter
(Ressurser)

"Kristi legeme til homsene", - slik lød overskriften i BT den 4/5 der det ble gitt referat fra en gudstjeneste som var holdt i en herværende sentrumskirke i anledning "Homodagene" i Bergen. Gudstjenesten var kommet istand på forespørsel fra gruppen "Guds Løvetenner", som samarbeider med DNF-48 for å få anerkjent homofilt samliv både i kirke og samfunn. Ifølge avisreferatet ble natverden delt ut til praktiserende homofile, og i samme referat ble det poengtert at der var ingen form for omvendelsesforkynnelse rettet til de homofile deltagere i gudstjenesten.

Det er klart at slik denne gudstjenesten har fungert, ikke minst i lys av det referat som har vært gitt i BT, må en få inntrykk av en kirkelig legitimering av homofilt samliv. All den tid ingen ansvarlige innen kirken har gått ut for å korrigere dette, stadfestes det inntrykk i opinionen at kirken nå er "kommet på gli" i dette spørsmålet. Tausheten etter omtalte gudstjeneste er påfallende.

I denne situasjonen er det viktig å holde frem at en kristen kirke ikke har mandat til hverken å legge noe til eller trekke noe fra i det Bibelen sier. Og når det gjelder homofili, er Den hellige Skrift klar: "Hos en mann skal du ikke ligge som en ligger hos en kvinne,"-3.Mos.18,22. Dette budet gjentas og bekreftes flere steder i Det nye Testamente. Det er vår kirkes tro at dette ikke er et menneskes bud, men Guds bud. På bakgrunn av denne klare tale i Bibelen, har ingen kirke eller enkelt prest anledning til å tillate det Gud har forbudt. Dette syn ble også fremhevet av Bispemøtet da det uttalte seg om saken i 1988.

Når mennesker lever i strid med Guds gode vilje slik den er uttrykt i budene, er det kirkens plikt å tale til omvendelse. Men det er også mange mennesker med homofil legning som lever i omvendelse, og ønsker å innrette seg etter Guds ord. Disse har det ikke lett, og trenger all oppmuntring og støtte fra den kristne menighet. Til slike skal den kristne kirke tale trøstens evangelium, og sørge for at der ikke legges sten til byrden hos slike som allerrede har meget å kjempe med. For Jesus sier: "Det er ikke de friske som trenger lege, men de som har ondt; jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere til omvendelse."