Kommentar til Andre Mosebok

22.02.2016
Olav Myklebust
Bokanmeldelser

Anmeldelse. Credo Kommentaren, Anden Mosebog, ved Jørgen Bækgaard Thomsen, Credo Forlag, Fredericia 2014.

Omslaget til "Credo Kommentaren: Anden Mosebog"

Jørgen Bækgaard Thomsen tar oss med på en meget velskrevet utfoldelse av en av verdenshistoriens underligste og mest betydningsfulle bøker. Han fører oss skritt for skritt gjennom tekstene som utfolder hvordan Gud befridde og vant seg et hellig folk gjennom utferden fra Egypt og paktsslutningen ved Sinai. Innstiftelsen av påsken og pinsen er bare to av en rekke sentrale temaer i jødisk og kristen kontekst som har sitt utspring i 2. Mosebok.

Kjærlighet til 2. Mosebok fikk forfatteren gjennom studier og arbeid i Jerusalem. Bækgaard Thomsen var utsending for den Danske Israelsmission i en femårs periode mot slutten av 1980 tallet. Grunnlaget for boken ble lagt, forteller han, i en herlig gruppe unge mennesker som møtte opp til aftener hvor de studerte og drøftet dette skriftet. Kommentaren viser et høyt kunnskaps- og refleksjonsnivå. Den er fullført etter at Bækgaard Thomsen gikk av som sogneprest i Den danske folkekirke i 2010. Hans arbeid avspeiler velbegrunnet forståelse som gjorde sterkt inntrykk under lesningen.

Bækgaard Thomsen angir innledningsvis retningslinjene han har fulgt. Han fremhever at det er viktig i første omgang å lese den bibelske tekst og se hva som står, og overveie meningen og betydningen – og å lese den igjen og igjen med bønn om Åndens veiledning (2 Pet 1, 20-21).

I neste omgang er det viktig å se den enkelte tekst i bibelsk sammenheng. Det er åpenbart at det har gitt ham hjelp til å forstå og se meningen. Fremstillingen settes stadig inn i en større bibelsk sammenheng. På mange måter fremstår boken dermed også som en bibelteologi med utgangspunkt i 2. Mosebok. Gjennom flere innfallsvinkler redegjør han for 2. Mosebok i lyset av Det nye testamente og Det nye testamente i lys av 2. Mosebok.

Så har Bækgaard Thomsen søkt å få lys over teksten hos både kristne og jødiske fortolkere. Gang på gang føres linjer fra 2. Mosebok videre fremover og bakover med henblikk på en helbibelsk forståelse. Thomsen har søkt hjelp hos en rekke jødiske og kristne fortolkere og legger vinn på kortfattet å informere om hvordan de har tolket tekstene, samtidig som han tilkjennegir sin egen forståelse. Han gir utfyllende opplysninger kortfattet i fotnoter. Oppmerksomheten rettes hele tiden mot den løpende tekstutleggelsen, samtidig som spesielt interesserte eller de som kan hebraisk, kan hente inn mer kunnskap gjennom supplerende litteratur og hebraisk språk. Boken er dermed velegnet også for hebraiskkyndige studenter.

I og med at boken er skrevet på lett leselig dansk, er det den danske bibeloversettelsen som flere steder belyses. Enkelte steder gir Bækgaard Thomsen konstruktive forslag til forbedret oversettelse som også kan være av interesse for norske lesere. I et ekskurs om nåde og sannhet retter han på ett punkt skarp kritikk til Dansk Oversettelse for tilsløring av tilknytningen til 2. Mos 34,6 (Det gamle testamentes lille bibel) i oversettelsen av en rekke steder i GT (s 401).

Et tilbakevendende punkt i forskningen av Mosebøkene er spørsmålet om forfatter og forfattertidspunkt. Til forskjell fra mange fortolkere håndterer Bækgaard Thomsen disse spørsmålene kortfattet. Han redegjør for kildesondringshypotesene, men formålet med en bibelsk kommentar er for hans del å se – og å granske og forklare den foreliggende tekst. Selv om det enda ikke fantes hebraisk skriftspråk i den tidsepoke 2. Mosebok knytter til, ser Bækgaard Thomsen ingen grunn til å betvile at det foreligger autentiske tradisjoner som Israel var meget nøyeregnende med å overlevere.  Forutsetningen hans er at 2. Mosebok skal tolkes ut fra de historiske opplysninger den selv angir. Han legger dermed til grunn en annen tilnærming enn de såkalte minimalistene i dansk GT-forskning som betrakter exodus-begivenhetene som en senere konstruert myte.

Jørgen Bækgaard Thomsen avslutter forordet sitt med å takke sin hustru for at hun avfant sig med at han brukte mange timer «med Moses». Etter å ha lest boken istemmer jeg denne takken, men vil også takke forfatteren for en usedvanlig velskrevet og lærerik bok - et standardverk til 2. Mosebok. Nå når påsken nærmer seg, er den en meget lesverdig «påskekrim» fra begynnelse til slutt.