Lærebevissthet gir åndelig styrke

26.08.2005
Odd Sverre Hove
(Ressurser)

- Lærebevissthet gir åndelig styrke

- Hvis lærebevisstheten i en kirke blir borte, da blr også misjonsiveren borte. Og da blir også åndskraften og det frimodige vitnesbyrdet borte, sier Daniel Preus, nylig avgått visepresident i Missourisynoden i USA.

Odd Sverre Hove

odd.sverre.hove@dagen.no

Daniel Preus bodde som tenåring et år i Oslo og snakker godt norsk. De siste fire årene frem til nyvalget i april i år har han vært arbeidende visepresident for hele den store Missourisynoden i USA. Nå er han direktør for det amerikanske Lutherakademiet. I helgen holdt han foredrag ved årskonferansen til Nord-Europeisk Luther-Akademi NELA om lærebevissthetens enorme betydning i kristne kirker.

- En kirke som ikke lenger vil verne om læren sin, vil uvergerlig gli inn i en prosess henimot sin egen undergang, sier Daniel Preus, som er sønn av den norskættede teologiprofessoren Robert Preus.

Lærebedømmelse

- I økumenisk teologi snakker man ikke lenger om hvordan ulik lære stenger for kirkefellesskap mellom kirkesamfunnene. I stedet snakker om vagt om «ulike trostradisjoner» som «konvergerer» mot hverandre i læremessig henseende. Men slike fellesskapsformer bygger på at man ikke har noen omforent kritisk lærenorm. I stedet bruker man lærebegrepene uten å enes om en felles definisjon.

- I en del økumeniske miljøer hater man likefrem det bibelske kravet om å gjøre front mot vranglæren, sier Daniel Preus, som minner om pålegget til kristne menigheter i Rom 16:17 (m parr) om å vokte menighetene mot dem som volder splid med fremmed lære.

- Kirken må alltid engasjere seg i lærebedømmelse. Blir lærebedømmelsen borte i kirken, taper kirken åndskraft og misjonspotens, slik at veksten blir borte. For ethvert angrep på Bibelens lære er jo samtidig et angrep på selve frelsen.

Tretrinns frafall

Mye erfaring peker ifølge Daniel Preus ut en tretrinnsprosess som ofte preger kirker i frafall.

Det første trinnet består i at talsmennene for en konkret vranglære krever toleranse som respektert minoritet innen kirkesamfunnet.

Det andre trinnet består i at talsmennene for vranglæren krever likeberettigelse og sidestilling med kirkesamfunnets gamle lære og kjemper innbitt imot forskjellsbehandling.

Det tredje trinnet kommer den dagen talsmennene for den nye vranglæren har sikret seg overtaket. Da begynner man å marginalisere eller utstøte dem som forsvarer kirkens gamle syn. Nytt bekjennelsesskrift?

? Så langt som frafallet fra evangelisk-luthersk lære nå er kommet i mange lutherske kirker, gir det grunn til dyp bekymring, sier Preus.

? Lutheranere har tradisjon for å være svært nølende til tanken om å skrive nye bekjennelsesskrifter. Men i vår tid er det så mang nye kontroverspunkter som har utløst frafallet fra Bibelens sunne lære at jeg av og til spør meg selv om tiden likevel snart kan være inne til å konsolidere stillingen ved skrive ned på nytt hva Bibelen lærer oss å bekjenne imot vår tids mange nye vranglæretyper, sier Daniel Preus.