"Ordinasjon og tjenestefullmakter"

20.04.2005
Ukjent forfatter
(Ressurser)

FBB har i oktober sendt en høringsuttalelse om denne saken til Bispemøtet. Vi gjengir fra uttalelsen.

4. Kirkerettslige sider ved ordinasjonsfullmaktene

Selv om vi kan tenke oss ulike ordninger i kirken, kan ikke den enkelte prest stille seg fritt til sin kirkes aktuelle ordninger. Dersom presten likevel bryter med kirkens ordninger, må en være varsom med reaksjonsformer utfra graden av ulydighet og hvilket felt ulydigheten skjer på. Dersom en biskop har nektet en søker ordinasjon, eller vil utsette avgjørelsen om ordinasjon, bør ikke denne avgjørelsen kunne ankes. Den som er blitt avvist hos en biskop, kan kontakte en annen. Men det bør komme ordninger hvor begge parter spares for en uverdig vandring til "alle biskopene tur etter tur" (side 51). F.eks bør en søker kunne henstille til biskopene i fellesskap å drøfte sin sak, og evt. tilby ordinasjon hos den eller den biskop. Vi finner det rimelig at det er den biskopen som har gitt ordinasjonsfullmakt, som også har anledning til å trekke den tilbake. Men det må være anledning til å anke avgjørelsen. I tilfelle bør det skje til et organ med tilsvarende teologisk kompetanse, altså bispedømmet med vedkommende biskop uten stemmerett. Det er ikke relevant at departement, bispedømmeråd eller kirkeråd er ankeinstans.

Dette tillegger biskopene ganske stor myndighet, men med vår kirkeordning er dette antagelig det mest akseptable.

Det kan være en tanke at samtalen før ordinasjon deles opp, slik at deler av dem foregår med flere intervjuere. Dette kan avdempe den enkelte biskops makt og ansvar.

5. Supplerende synspunkter

Vi må regne med nødssituasjoner hvor enkelte prester tar på seg et profetisk ansvar for tegnhandlinger som ikke er umiddelbart logiske. Vi tenker her på innspill i abortsaken. Kirkeledelsen må her kunne tåle uorden som det forøvrig kunne være naturlig å reagere på.

På den annen side bør det være et nett rundt "profeten" som kan ha tilsyn med ham, så ikke menigheten blir unødig skadelidende under henvisning til prestens profetiske gjerning. Med biskopenes mellomstilling, vil det være urimelig for alle parter at biskopen skal ha dette ansvaret.