Overgitt til Herrens Ord.

13.04.2005
Olav Myklebust
(Ressurser)

FBB-nytt:

Nr. 1, Mars 2001, 38. årgang


Olav Myklebust:

Overgitt til Herrens Ord. (Bokomtale).


"Overgitt til Herrens Ord" er den programmatiske tittelen på Jan Bygstads siste bok, nylig utkommet på Lunde forlag. Boktittelen fremhever et viktig anliggende. Herrens Ord er ikke overgitt i menneskers hender for at vi skal styre over det og vri det dit det passer. Kulturen er heller ikke overordnet Guds Ord. Ordets gyldighet avhenger heller ikke av nye erfaringer og kulturelle situasjoner. Tvert imot. Menneskers erfaringer og kulturelle situasjoner skifter og forgår, mens Guds ord består.

Når det kommer til det fundamentale i menneskesynet, er det moderne menneske heller ikke annerledes enn tidligere. Det moderne menneske er fortsatt det falne menneske i nye gevanter. Av natur og vesen er mennesket seg selv likt gjennom alle tider. Redningen for den enkelte og for Kirken er derfor først og fremst å overgi seg til Gud og hans nådes ord og la det holde oss oppe. For Guds Ord skal aldri i evighet forgå. Når Ordet holder oss oppe, får dødsrikets porter aldri makten.

Slike perspektiver hentet ut fra Skriften (Apg 20, 32), er trøsterike i en tid som relativerer det meste som avviker fra den toneangivende kultur. Det nevnte er et hovedperspektiv i det første av seks foredrag om bibelsyn. Skarpsindig beskrives det moderne menneskes tidstypiske opplevelse av virkeligheten som neofili (kjærlighet til alt som er nytt). Neofilien vender ryggen til fortiden og stempler den som gammeldags og uaktuell. Den dyrker fremtiden og en kan si; det som tilfredsstiller ny-skjerrigheten. Som alternativ til menneskets fornuft og følelser, fastholder Bygstad Gud, Bibelen og kirken som sentrum og orienteringspunkt i tilværelsen. I elleve foredrag, prekener og bibeltimer gir han derfor et innblikk i ulike måter å utlegge bibelske tekster og temaer på. Sjangerne er forskjellige, men gir godt innblikk i tekstarbeid og teologisk arbeid på konfesjonell luthersk basis. Bygstad fastholder et skriftsyn og lutherske tolkningsprinsipper som fastholder sammenhengen mellom tanke og ordlyd. Han argumenterer for at det er rett å tale om verbalinspirasjon i Skriften. Bygstad fremhever markant at Bibelen er inspirert av Guds Ånd, at den er klar og gyldig også i etiske spørsmål.

I et eget avsnitt har han samlet fire foredrag om kirkesyn, og bokens siste kapittel inneholder fire foredrag med hovedoverskrift "Strid". Disse og flere av de andre bidragene gir kunnskapsrike og skarpsindige analyser av utviklingstrekk i forholdet mellom stat, samfunn og kirke, og fokuserer særlig på folkekirken og "kirkens enhet og kirkens grenser". Her tas det teologisk kortfattede, men konsise oppgjør med den liberale fløy i kirken som på individualistisk, subjektivistisk og autonomt grunnlag vil foreskrive hva Bibelen skal si. "Med "Jesu ånd" i hånd raseres troen på det objektive, d.v.s. troen på skapelsen, på åpenbaringen, budene og evangeliet", skriver Bygstad. Dypest sett er det ikke en konservativ og liberal fløy, men to forskjellige religioner som står mot hverandre.

"Overgitt til Herrens Ord" gir videre fruktene av en dyktig menighetsprests teologiske arbeid inn i en åndelig kaotisk tid. Jan Bygstad deler samlet det han forbilledlig og standhaftig har målbåret som formann i FBB særlig på 1990-tallet. Nettopp fordi innholdet er profilert og klar tale, er det lærerikt og aktuelt. Naturligvis er mye kontroversielt. Jeg anbefaler derfor boken til studium og benyttelse i menigheter og samtalegrupper i en ulvetid. Ulven er et stridbart tema. Skapt av Gud -, men hvor fritt skal den få herje i menneskenes verden?

Jan Bygstad: Overgitt til Herrens Ord. Bibeltimer og foredrag. Lunde Forlag 2001, 295s

Pris kr.220,-.