Spørsmålet om kvinnelige prester

11.04.2005
Ukjent forfatter
(Ressurser)

I anledning av uttalelsene fra Menighetsfakultetets læreråd om kvinnelig prestetjeneste, vil styret for FBB uttale følgende:

Vi deler i denne sak helt ut mindretallets syn og holder fast ved den apostoliske tradisjon som vi også finner bevitnet i den Hellige Skrift, ja i Herrens eget bud.

Den bibelske skapelsesteologi slik vi finner den klarest utformet i Paulus' brever med anvendelse på det kristne liv i hjem og menighet, danner bakgrunnen for hele urkirkens praksis på dette område.

En enkel og endefram forståelse av 1.Kor. 14, 33 ff. viser at Paulus her overfor menigheten i Korint understreker denne felleskirkelige praksis, begrunnet i den bibelske skapelsesteologi (henv. til loven) og Herrens eget bud. Denne begrunnelse viser at det ikke bare kan dreie seg om ro og orden under gudstjenesten til menighetens oppbyggelse, men om et forhold av prinsipiell betydning. Ellers ville det ikke være nødvendig å føre inn den bibelske skapelsesteologi eller endog henvisningen til Herrens eget bud. Denne oppfatning støttes også av det parallelle utsagn i 1.Tim. 2, 11 f.

Etter sammenhengen må det her dreie seg om den offentlige forkynnelse av Guds ord i menighetens forsamling, det offentlige hyrde- og læreembete som vår presteordinasjon innvier til. At det ikke er Paulus' mening at kvinner ikke skal kunne bære frem et budskap under gudstjenesten, ser vi av 1.Kor. 11, 5. Det er hyrde- og læreembetets åndelige ledelse av menigheten det er tale om, det embete som omtales i vår bekjennelse som innstiftet av Gud til evangeliets forkynnelse og sakramentenes forvaltning, das Predigtamt, som den tyske tekst sier. Aug. V.

Når flertallet i sin redegjørelse mener at det ville være et tillegg til bekjennelsen om man hevder at dette embete skulle være forbeholdt menn, så virker det meget søkt. Man vil da vel ikke mene at dette skulle vært nevnt i denne sammenheng, og forøvrig skulle det være tilstrekkelig å henvise til at Luther som jo også godkjente Augustana, allikevel uttalte seg mot kvinnelige prester. Ellers synes det uklart hvordan flertallet overhodet oppfatter det kirkelige embete som vår ordinasjon innvier til, idet man bare taler om forskjellige tjenester.

Når flertallet videre argumenterer med at vi ikke kjenner oss bundet av Paulus' forskrift om at kvinnene skal bære slør under gudstjenesten, selv om dette også er begrunnet i skapelsesordningen, så er det dertil å bemerke at sløret bare er et tegn på denne ordning. Dette tegn er tidsbestemt ut fra datidens skikk, men om tegnet ikke finnes, så oppheves ikke ordningen. Det kan aldri ha vært Paulus' mening at man skulle innføre et sånt tegn der hvor dette ikke var. Kfr. hertil Aug. 28.

Den skapelsesteologi som vi finner i Bibelen, verner om forholdet mellom mann og kvinne, og begges egenart. Vi er alle en i Kristus Jesus, (Gal. 3, 28) den ene er ikke noe fremfor den andre, (1.Kor. 11, 11 f.) men vi er forskjellige og har forskjellig embete eller tjeneste. Det er tjenesten som er siktepunktet for begge parter, og derfor er det heller ikke på noen måte tale om at mannen skal herske over kvinnen. Hans forbilde er Kristi tjeneste for menigheten.

Flertallet har nok nevnt denne skapelsesordning, men vi finner det som en avgjørende svakhet at de ikke har gjort bruk av den i sin eksegetiske og teologiske behandling av spørsmålet eller utfoldet hva den innebærer.

Vi tror at vi også her gjør vel i å holde oss til Guds ord, som kanskje nettopp i dag har noe vesentlig å si oss om denne sak - til gagn for alle parter.

Vi kjenner oss forvisset om at også flertallet ønsker å stå på Skriftens og bekjennelsens grunn, og vi må da bare få lov til inntrengende å be dem overveie denne sak enda en gang.

Det er fremfor alle ting nødvendig at det ikke blir uklarhet om kirkens troskap mot den Hellige Skrift. Den er vår kilde og vårt liv i alle ting.

Vi håper derfor inderlig at man ikke i den nåværende situasjon foretar noen forandring i fakultetets praksis, men at vi kan bevare enheten og freden i kirken.

 

For styret i Prestelaget for Bibel og Bekjennelse.

Håkon Haus

formann.